btn_agenda

Tijd voor winterbanden

21 oktober 2019

Wacht niet op het weeralarm
De Nederlandse winter laat zich moeilijk voorspellen. Plotselinge sneeuw kan voor enorme verkeersproblemen en lange wachttijden zorgen bij de bandenspecialisten. Ons advies: bereid je goed voor en wissel op tijd.

Met winterbanden heb je een betere remweg
Het rubber van een winterband is zachter dan dat van een zomerband. Dit zorgt bij lagere temperaturen (onder de 7 graden) voor meer flexibiliteit en grip. Op een besneeuwde weg is de remweg dan ook meer dan de helft korter dan bij zomerbanden. Dit betekent dat je bij een snelheid van 50 km/u maar liefst 28 meter eerder stilstaat. Op nat wegdek is de remafstand met winterbanden ook korter.
Verkeersveiligheid winterbandenrijders beter
Uit onderzoek van brancheorganisatie VACO blijkt dat 41% van personenwagens op zomerbanden minimaal 1 beschadigde band heeft. De technische staat van winterbanden is een stuk beter, namelijk 14%. Belangrijkste oorzaak: automobilisten met winterbanden komen twee keer per jaar voor de bandenwissel in de werkplaats. De banden krijgen dus een extra controle op gevaarlijke gebreken.

Kijk Naar Je Banden 400x400
Met winterbanden heb je meer grip
In het profiel van een winterband zitten zogeheten lamellen. Dit zijn kleine inkepingen en werken als een soort 'grijpers' op de weg. Hierdoor heb je meer grip bij remmen en optrekken op bijvoorbeeld sneeuw.

Winterbanden ook voor Nederlandse winters?
Ja. Winterbanden presteren bij temperaturen onder de 7 graden beter dan zomerbanden. Zelfs in de zachtste winters ligt de gemiddelde temperatuur in Nederland lager, zo blijkt uit cijfers van de KNMI. 

Verkeersveiligheid winterbandenrijders beter
Uit onderzoek van brancheorganisatie VACO blijkt dat 41% van personenwagens op zomerbanden minimaal 1 beschadigde band heeft. De technische staat van winterbanden is een stuk beter, namelijk 14%. Belangrijkste oorzaak: automobilisten met winterbanden komen twee keer per jaar voor de bandenwissel in de werkplaats. De banden krijgen dus een extra controle op gevaarlijke gebreken.